Skip to content →

Lön för mödan

Just nu är det stor fokus på svensk skola. Det är OECD-undersökningar och PISA-rapporter som visar på en skola som tappat mark. Det är svenska ministrar som kallar en hel kår för flum-pedagoger. Samtidigt, på ett mer personligt plan, tycker jag att det blir allt vanligare att man hamnar i diskussioner med vänner och bekanta eller annat löst folk om skolans vara eller inte vara. Tror för övrigt inte att det finns något annat yrke som så många kan ha åsikter om utan egentligen veta vad de pratar om.

Jag inser att vi inte ska blunda för alla rapporter eller att köra huvudet i sanden när någon vill diskutera. Det är en tämligen kontraproduktiv lösning. Det handlar givetvis om att utvärdera, dra slutsatser och välja vilken väg vi vill vandra. Det handlar om att ha höga förväntningar på eleverna, om att använda skolpengen bättre men just nu handlar det mycket om lärarnas löner.

Läser man senaste numret av Skolvärden lyfter man även där fram vikten av att en hög lön leder till högt resultat. Det är  ju även något som PISA-rapporten visar tydligt. Att de länder med bra resultat har betydligt högre löner. Det kanske inte krävs någon finansminister att räkna ut att högre löner, ger högre status, ger mer motiverade lärare och i förlängningen bättre resultat. Men å andra sidan verkar vår finansminister inte alltid räkna rätt heller.

Jag kan inte på något sätt säga att jag har mandat att sammanfatta eller göra något fördjupande inlägg i debatten om PISA-rapporten. För vem är jag att göra något så förmätet? Jag är bara en vanlig svensklärare som vet en hel del om fotboll, britpop och om att inte särskriva ord.  För vad vet jag egentligen om lärarnas löner, om PISA och OECD?  Inte mer än vad någon annan kan klicka sig fram till på nätet. Men ett vet jag med säkerhet och det är att det är måndag i morgon. Ny vecka, nya möjligheter som det så fint brukar heta. Oavsett min lön eller någon annans så kommer jag stå där i klassrummet och göra det jag trivs bäst med. Det finns något tryggt i känslan av att göra något bra oavsett vad politiker, löst folk eller undersökningar säger. Kanske är det just där i klassrummet, i mötet med eleverna som man som lärare får lön för mödan. Och trots min pessimistiska läggning så hävdar jag med en dåres envishet att denna möda även kommer att synas i ett framtida lönekuvert nära dig.

Published in Spaning