Skip to content →

Avsnitt 195 – Elevator Pitch

Trots att eleverna slutat är de båda pedagogerna tillbaka i studion för ännu ett samtal med skolan i fokus. Förutom den vanliga dosen av nyheter blir det även denna gång ett forskningssvep som bland annat handlar om appar för bättre läsning, hur förskolebarn lär sig av surfplattor och att lärarens undervisning i hög grad präglas av den personliga dimensionen. Förutom detta tvingas Johan hålla en Elevator pitch, där han på 30 sekunder försöker sälja in läraryrket. De ställer sig även frågan: Ska en lärare utvärdera och återanvända eller alltid vara flexibel och kreativ? De har även tänkt en hel del kring det här med lärarassistenter. Vem och till vad? Skolspanarna har den fulländande listan. Det mesta är sig alltså likt. Det blir ett samtal om skola, digitalisering och lite annat. 

Om förra veckans avsnitt hade en titel värdig ett Kent-album så hade nog veckans avsnitts-titel passat bättre på ett Seindfeld-avsnitt. Om du inte vet vad en Elevator Pitch är så tycker jag du ska lyssna och se om jag lyckas sälja in läraryrket. Är det länkar du är ute efter hittar du dem som vanligt här nedanför.

39 alternativ till Wikipedia

Ännu ett till alternativ till Wikipedia

Ansiktsigenkänning även i Sverige – Konflikt i P1

Forskning – Appar för att förbättra läsning

Forskning – Förskolebarn lär sig inte det vuxna tror av surfplattan

Forskning – Personlig dimension präglar undervisningen

Forskning – Betygsåterkoppling med lärplattformar

15-, 30- och 60-minutersprojekt med CB

Uppfräschat GSuite Learning Center

When They See Us – Netflix

Published in Övrigt