Skip to content →

Avsnitt 6 – Det källkritiska avsnittet

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Efter det lite annorlunda femte avsnittet och en veckas uppehåll är de två pedagogerna tillbaka i klassrummet. Det sjätte, och lite stressade, avsnittet behandlar källkritik. Pedagogerna utgår som vanligt från tre frågor och försöker resoneras sig fram till varför det är viktigt att jobba med källkritik, vilka problem man kan stöta på samt hur man praktiskt kan jobba med källkritik i undervisningen. Samtalet spretar som vanligt och berör vitt skilda saker saker såsom Heartbleed, innebandypappan och bävergälls-snaps.

Som vanligt lämnade Skolspanarna ett spår av länkar efter sig. Den här gången var det lite glesare, men kanske finns det ändå en del intressant att gräva vidare i. Utgångspunkten för spaningen var att våra elever just nu arbetar med uppsatser och att det mesta av deras källor finns på Internet. Träningen av elever i källkritik är viktigare än någonsin i alla åldrar.

Först funderade vi en del omkring hur bristen på källkritik påverkar oss alla. Nätet innebär att svagheter på det här området blir synliga på ett helt annat sätt än tidigare. Någon som skriver en hel del om vårt förhållningssätt till Internet och problemen omkring källkritik är journalisten Jack Werner. Det kan t ex handla om Heartbleed, vilket man kunde läsa om i ett inlägg på Skolspanarna förra veckan. Man kan följa Jack Werner på Twitter @kwasbeb, läsa honom i diverse nättidsskrifter eller nöja sig med att invänta hans bok om nätets spöhistorier.

Ett konkret exempel på bristen på källkritik, även bland journalister, var historien om innebandypappan, som beskrevs och (äntligen) kontrollerades av det utmärkta radioprogrammet Medierna. Ytterligare ett märkligt missförstånd nämndes i programmet, nämligen den om bäverolja (eller bävergäll, som kanske inte är mer korrekt men ett betydligt roligare ord, åtminstone enligt Johan). Skolspanarna skrev om det här i ett tidigare inlägg.

Efter en del funderande omkring våra elever och källkritik kom vi mot slutet fram till lite konkreta förslag på hur man kan arbeta. Vi var överens om att det kritiska tänkandet kommer igen på många områden, t ex i arbetet mot mobbning och rasism. Exemplen på arbetsmaterial spretade därför en del.

Som vanligt hittar du avsnittet på iTunes, Libsyn eller direkt här i bloggen.

/Hans

 

Print Friendly, PDF & Email

Published in Podcast