Avsnitt 36 – Publicist, javisst!

De två pedagogerna tar fram backspegeln och tittar ett år tillbaka i tiden. Precis som då handlar veckans samtal om att arbeta publicistiskt i skolan. De diskuterar för- och nackdelar, öppet eller stängt, tar upp misstag man kan göra samt ger tips på tekniska hjälpmedel. Avslutningsvis delar de ut några lite försenade påskägg.

Dags att ta en paus från ägg- och godisätande. Perfekt att ta en påskpromenad och lyssna på en podcast. Ni behöver ju heller inte oroa er för att ni missar några viktiga detaljer då du kan hitta alla länkar i detta inlägg. Så ta en sista klunk must och slå sen på din podcast-app. Nu kör vi.

Som vanligt kan du ladda ner filen, lyssna direkt i spelaren i bloggen eller använda iTunes, Libsyn eller RSS. [ddownload id=”914″]

Spaningar och tips

InternetWorld – De fem bästa utbildningssajterna

Lantmäteriet släpper detaljerade kartor fria

Teleportera! 

Twitter fyller nio år!

Socrative – nytt mobilvänligare utseende fr o m den 2 april

Publicering i skolan

Richard Byrne om TodaysMeet

This morning I gave a keynote presentation at the Future Schools Expo. As I often do, I created a TodaysMeet room for people to share thoughts in response to some of the prompts that I give during my keynote. At some point during my keynote the link to the TodaysMeet room was shared on Twitter. That Tweet gave more visibility to the TodaysMeet room which led to spammers posting very inappropriate comments in the room.

Mistakes and Lessons

This morning I did not required registration in order to use my TodaysMeet room. I left it open because I wanted to make it as easy as possible for audience members to join. And I trusted that everyone in the audience would use the TodaysMeet room appropriately. I didn’t plan on spammers because that had never been a problem over the last three years of using TodaysMeet during my keynotes.

In the future I will either require registration to join the conversation or just use Twitter and a hashtag for my backchannel. The downside to both of those options is that they create barriers to participation.

In a classroom setting I will always enable moderation on TodaysMeet and require registration.

Dan Åkerlund om att publicera för en publik utanför skolan 

Bra material från Skolverket 

Legala handboken

Ta bort dina digitala fotspår

Påskägg

Eeggs

Digitala påskägg? Vad är det?

Påskägg på Google

113 påskägg, aprilskämt och andra random skämt

Påskägg med Google röststyrning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *