Skip to content →

Podcasten i klassrummet

Vad är en podcast?

Enkelt förklarat är det ett sätt att publicera ljudfiler och för lyssnare att prenumererar på ljudinspelningar. Till skillnad från radio så är en podcast en ljudfil som sprids med hjälp av RRS-flöden vilket innebär att vem som helst kan prenumerera på en podcast. Det innebär även att det blir tämligen enkelt och billigt att publicera en podcast. På många sätt kan man likna en podcast med en blogg. Precis som en blogg kan det vara helt gratis att sända en podcast vilket innebär att privatpersoner har lika stor möjlighet att spela in som kommersiella företag.

Varför podcast i skolan?

Det finns säkert en mängd anledningar men som lärare är det alltid viktigt att utgå från vad LGR 11 säger. I det centrala innehållet kan man bland annat läsa:

Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.

En podcast är på många sätt en muntlig redovisning där man kan styra vad eleverna ska prata om. Samtidigt innebär det att de även tränar sig i att skriva ett manus, förbereda stödord samt spela in och till viss del redigera ljudinspelningar. De använder sig av enkla digitala verktyg för att spela in sina podcast-avsnitt vilket kan vara svårt att få in på andra sätt i undervisningen.

Vidare kan man läsa i det centrala innehållet:

Texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska komponenter.

I arbetet med podcasts kombinera man det skrivna ordet med ljud och skapar då på sitt sätt en egen text där innehåll och ljud båda är viktiga för slutprodukten. Det går även att jobba med bild och film på samma sätt men då blir det ofta mer komplicerat, främst när man ger sig på rörliga bilder.

Hur gör man en podcast?

Det finns givetvis många olika alternativ men det viktigaste är att man använder sig av verktyg som man själv är bekväm med. Det gäller även att bestämma sig för hur avancerat man ska göra det. Vad vill jag ha ut av arbetet? Ska det publiceras? Ska vi lyssna på det i klassen bara? Vad man än bestämmer sig för är jag övertygad om att det är viktigt att man är tydlig med vad målet är med uppgiften. Ska den publiceras på nätet är det viktigt att eleverna vet det från början. Givetvis måste man lyssna på eleverna och är det någon som inte vill att deras inspelning ska spelas upp eller publiceras så är det givetvis något man som lärare ska respektera. I det exempel jag utgår ifrån ingick det i uppgiften att utgå från sig själva och berätta om något som förändrat deras liv. Det innebar att några ville berätta om mer privata saker och då var det väldigt naturligt att inte spela upp eller publicera dessa avsnitt.

Innan man drar igång är det bra om man har funderat kring följande:

  • Ämne
  • Tidsram
  • Teknik
  • Efterarbete
  • Publicering

När det gäller ämnet är jag övertygad om att det är jätteviktigt att man är tydlig med vad man vill att det ska handla om. Styr eleverna ganska hårt och ge dem gärna förslag på hur man ska inleda och avsluta. Hjälp dem med tydliga frågor som de ska utgå ifrån. Tydligheten kommer leda till att elevernas arbete blir mer fokuserat och kommer bespara den som ska redigera inspelningen en massa jobb.

Tidsramen bör vara tydlig. Har man allt för mycket tid kommer eleverna lägga allt för mycket tid på att jaga den perfekta inspelningen. Var tydlig med att något sådant inte finns. Förklara att det är ok att säga fel eller komma av sig. Grova felsägningar och långa pauser går ju även att redigera bort efteråt. En väl genomtänkt tidsram är bra för alla inblandade.

Givetvis är tekniken en avgörande del i arbetet med podcast. Gör det dock inte svårare än vad det behöver vara. När jag jobbade med podcast i år 7 använde jag mig av följande:

  • Elevdator
  • Mikrofon eller mobillurar (I vissa fal även datorns inbyggda mikrofon)
  • Audacity – Ljudredigeringsprogram
  • Windows Movie Maker
  • Youtube

Eleverna gjorde sina inspelningar i sina egna datorer. De använde datorns inbyggda mikrofon eller sina mobillurar. Ljudkvalitén varierade en hel del men det blev aldrig så pass dåligt att det inte gick att använda. Eleverna gjorde sina inspelningar i Audacity, som är ett gratisprogram med en hel del redigeringsfunktioner. Innan de spelade in installerade vi en plug-in som gjorde så att eleverna kunde exportera den inspelade filen som MP3, vilket underlättade efterarbetet avsevärt, då Audacitys eget filformat är ganska klumpigt om man ska överföra filer. Sist i inlägget kommer ni hitta länkar till många av de saker jag tar upp, bland annat denna plug-in.

När eleverna skrivit sitt manus, spelat in och exporterat filen kan man om man vill nöja sig. Att säga att man har skapat en podcast är kanske till att ta i men man har förhoppningsvis skapat en ljudinspelning som går att spela upp i klassrummet om man så vill. Givetvis kan man be eleverna jobba vidare med filen och redigera bort tystnader och felsägningar. Det går även att lägga till jinglar och musikklipp eller intron. Jag valde dock att sköta efterarbetet på egen hand. För det första ville jag träna mig själv i att använda Audacity men sen ville jag också skapa en så enhetlig podcast som möjligt där alla klipp hade samma intro och musik.

Hur gör man en ljudinspelning till en Podcast?

Det jag gjorde var att klippa bort onödig tystnad och eventuella felsägningar och skratt. Jag infogade ett intro samt en musikjingel. Jag la även på ett outro för att skapa känslan av en riktig podcast. Här gäller det att bestämma sig för hur proffsigt man vill göra det. Hur man än gör så tar det tid att klippa och infoga och färdigställa så det gäller att lägga sig på rätt nivå.

Sista steget och det som gör det till en podcast är ju att publicera inspelningen någonstans. Här finns det många alternativ. Är det en mer avancerad podcast kan det vara bra att betala en slant för att slippa hålla på så mycket själv. Till podcasten Skolspanarna använder vi Libsyn, som i och för sig kostar en slant i månaden men fungerar riktigt bra när man lär sig systemet. Till min elevpodcast valde jag dock helt enkelt att använda mig av Youtube. Jag skapade en ny Youtube-kanal som jag döpte till: Lysande – En podcast. Här la jag sedan ut ett avsnitt i taget och det är då möjligt för de som vill att prenumera på podcasten och ta del av varje nytt avsnitt. Men är inte Youtube till för video? Jovisst men genom att koppla ljudet till en bild och skapa ett filmklipp kan man sedan enkelt lägga ut avsnitten.

För att skapa dessa filmer använde jag mig av gratis-programmet Windows Movie Maker. Du laddar helt enkelt upp en bild som du tycker passar. Sedan lägger du till ett ljudspår, elevens inspelning. Anpassa sedan så att bilden ligger kvar under hela ljudspåret. Spara ner som film eller ladda upp direkt på Youtube.

När du väl fått ut avsnitten på Youtube kan du enkelt bädda in eller infoga RSS-flödet på en blogg eller liknande. Så jobbade jag och jag säger inte att det är det rätta sättet. Jag utgår från att det finns smartare sätt men det här funkade för mig och jag blev väldigt nöjd med resultatet.

Sammanfattning

För mig blev det här ett väldigt lyckat arbetsområde på många olika sätt. För det första var det utvecklande för mig själv. Jag tvingade mig att lära nya tekniska verktyg och jag stötte på en del problem som jag var tvungen att lösa, vilket innebar att jag utvecklade ett större kunnande inom ljudinspelning och filmredigering.

För det andra var det utvecklande för eleverna. De fick utveckla, inte bara sitt tekniska kunnande, utan även sin förmåga att berätta enkla historier, utifrån tydliga instruktioner, muntligt. Många av eleverna växte då de insåg att de skapat något som berörde och intresserade sina klasskamrater.

Jag inser att det kan framstå som ett stort projekt att dra igång och man tänker kanske att det finns många saker som kan gå fel. Så är det givetvis och jag tänker mig att beroende på hur stora förkunskaper man har och hur mycket man är villig att satsa, gäller det att anpassa arbetsområdet efter vad man själv tycker är rimligt. Ta ett steg i taget.

Länkar

Lysande – En podcast

Arbetsområde – Vinterpratarna – En elevpodcast i år 7

Libsyn

Audacity

Audacity – Plug-in -Exportera MP3

Published in Föreläsning Tips