Avsnitt 19 – En makalös manick

Efter förra veckans lite annorlunda avsnitt är det åter dags för de båda pedagogerna att ställa sig framför mikrofonen. Kaffet är uppdruckit och lektionerna är över. Denna gång ger de sig i kast med begreppet device. Först gör de ett halvhjärtat försök att översätta termen men de båda inser snart att de att de gör bäst i att istället diskutera för- och nackdelar med olika tekniska verktyg. Samtalet fokuseras främst på PC, ChromeBook och iPad.

Lyssna via iTunes, Libsyn eller RSS. Ladda annars ner avsnittet här [ddownload id=”586″]

Device är en term vi ofta använder oss av. Den är ganska svår att översätta på ett bra sätt till svenska och även om vi gör ett försök i podcasten så kommer vi här att allt som oftast använda oss av den termen. Avsnittet denna gång handlar om för- och nackdelar med olika typer av devices. Vi har utgått från de som verkar vara vanligast i skolan, nämligen PC, ChromeBook och iPad.

Inledningsvis nämnde vi några nyheter från den digitala världen som du kanske vill läsa mer om. Vi tog upp Shellshock, den nya säkerhetsbuggen. Vi lyfte även Arbetsmiljöverkets humoristiska synsätt kring mailutskick. Lyssna gärna på Computer Swedens Podcast om du vill höra mer.

Samtalet kring devices utgick från frågan: Vad ska man välja? Problemet är ju på många sätt att ingen har något facit. Givetvis är det beroende av många olika aspekter såsom syfte, ålder på barn och vilken typ av undervisning man vill bedriva. Dock börjar ju många av tjänsterna, oavsett devices, likna varandra med alla molntjänster som blir en allt större del av vår vardag. Windows 10, BYOD, ett besök i Blankeberge tas även upp under den inledande delan av samtalet.

Laptop/PC

Det vi är mest bekanta med är PC och därför kändes det naturligt att börja med denna devices. Den mest uppenbara fördelen är de stora möjligheterna medan de dock är dyrast att köpa in samt mest benägna att drabbas av virus.

Chromebook

De starka sidorna för denna mini-dator är just att den är mindre, att den uppfattas som en skoldator och att den inte inbjuder till att leda ner filer och spel. Samarbete med GAFE underlättas även på ett positivt sätt. De är även lätta att administrera samt billigast av de tre. Det som är sämre är att de har en del begränsningar och att de ibland hamnar mitt-emellan, det vill säga att det blir varken en dator eller tablet.

iPad

Den device vi jobbat minst med på vår skola är iPad eller tablets. De plus vi kom fram till handlade mycket om smidigheten och den mobila fördelen en platta kan ha. Den är bra att läsa texter på samt den är intuitiv för yngre barn. Det som man ibland kan höra från skolor som använder iPads är att de är svåra att administrera. Känslan är att de även kan bli mer ett ”lekredskap” samt att hela app-systemet kan begränsa undervisningen. När det gäller iPad droppade vi även några app-tips. Vi pratade kort om iBook, Showbie, Tellagami, Socrative, Poll everywhere och Kahoot.

Avslutningsvis landade samtalet i drömmen om det blandade klassrummet där man kan ha olika devices beroende på uppgift och elever. Där är vi inte än men det skadar väl inte att drömma.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *