Avsnitt 69 -Tryggare kan ingen vara

De två pedagogerna är tillbaka igen. Den här gången lite mer bittra än vanligt. För hur mycket man än gillar skolan så är den inte alltid en dans på rosor. Det 69:e avsnittet ägnas därför åt lite inledande prat om några digitala verktyg samt en ny återblick i Back to basic, som denna gång tar upp några lite mer avancerade presentationsverktyg. Det bittra i avsnittet handlar, som det alltid gör, om varför inte lärare använder digitala verktyg bättre. Det blir inte bara bittert gnäll utan några förslag på lösningar utlovas också.

 

Ibland är ju inte livet fullt så glatt som man kanske önskar. Ibland förlorar ens favoritlag och ibland så går saker inte fullt så bra som man hoppats. Då är det skönt att få vara lite bitter. Så i detta avsnittet är vi just det. Lite bittra. Men det blir inte bara gnäll. Vi försöker hitta lösningar också. Lyssna gärna. Nedan hittar du lite färre länkar än vanligt. Saknar du något vi pratade om är det bara att höra av dig. Maila eller twittra.

Back to Basic

Veckans verktyg och material

Därför använder lärare inte digitala verktyg

  • Pratas fortfarande för mycket om digitala verktyg och för lite om digitalisering.
  • Otydligt ledarskap. Det digitala ses som något valbart och en specialitet bland många andra för några entusiaster. Detta ger en känsla av att digitalisering inte handlar om den “riktiga” undervisningen.
  • Inget som är obligatoriskt och som premieras.Brist på kompetensutveckling. Många köper in dyra IT-lösningar utan att tänka så mycket på utbildning.
  • Fel sorts kompetensutveckling. Utbildningen fokuserar ofta bara på det tekniska och inte på hur tekniken ska tillämpas. Utbildningen är inte heller kopplad till lärarnas undervisningssituation. Kan vi börja diskutera pedagogik nu?
  • Fel lösning/verktyg. Man köper ett mycket bra verktyg men det passar inte verksamheten. Ett verktyg som är kul, men som man inte ser nyttan av. Goda intentioner, snyggt och praktiskt eller cool – gör inte automatiskt att ett verktyg är bra i skolan.
  • Inte integrerad i läroplanen. Det måste finnas en koppling till kursmål och underlätta för lärarna.
  • Brist på support (även pedagogiskt/metodiskt). Lärarna får klara sig själva. IT-pedagoger och teknisk support behövs.
  • Brist på infrastruktur. Dåliga nätverk, problem med brandväggar osv.
  • Orealistiska förväntningar. Inga verktyg, digitala eller analoga, kan göra underverk. Frågan är vilka pedagogiska idéer som finns, sedan vad man vill göra och sist vilka verktyg som passar bäst för arbetet.

Lösningar?

  • Google Project Aristotle (hur framgångsrika arbetsgrupper fungerar)
  • Tydligare signaler/styrning från staten gm läroplan, kursmål, nationella prov mm
  • Satsning på digitala läromedel
  • Kompetensutveckling

Populärkultur