Skip to content →

Tips

Vad man skriver om i en nystartad blogg

Vad skriver man i ett första inlägg i en nystartat blogg? Det brukar nog se ut ungefär som det här, dvs en text om att nu skriver man ett första inlägg i sin nya blogg. Det vore kanske bra att bryta mönstret och skriva om något annat. Mina inlägg kommer nämligen att innehålla två delar: Tankar och Tips. Den här gången tänker jag dock nöja mig med en del tips, eftersom det behöver bli lite struktur på eftermiddagens workshop.

Tips
Efter att ha jobbat med bärbara elevdatorer i ett par veckor visar det sig att nya behov uppstår. T ex vore det bra att kunna göra läxförhör direkt i datorn eller ladda upp resp ladda ner dokument. Kanske kan några tips vara en hjälp på vägen. De här går jag igenom på workshopen.
  • I Word kan man klicka på Visa i menyraden längst upp och sedan på Verktygsfält för att till sist kryssa i rutan framför Formulär. Här kan man låsa dokumentet och skapa textrutor där eleverna kan skriva utan att ändra något annat i dokumentet.
  • Genom att klicka på Infoga i menyraden längst upp och sedan Kommentar får jag en möjlighet att skriva något svar på en elevs dokument utan att gå in i själva texten.
  • Ytterligare en bra funktion är att kunna göra länkar i ett word-dokument. Markera den text som ska vara kopplad till en länk och välj sedan Hyperlänk under Infoga i i menyn längst upp eller symbolen för hyperlänk i verktygsfältet.
  • Vill du använda kortkommandon i Word? Det är ett bra sätt att göra arbetet både för dig och eleverna smidigare. På nätet finns enkla och bra listor över kortkommandon.
  • När eleven har sparat filen och ska skicka den till läraren går det att använda Dropbox och tjänsten DropItToMe. En kort introduktion till Dropbox finns på KreativMiks. Här skapas en unik adress dit eleverna kan mejla sina filer. De lägger sig sedan snyggt i mappar i lärarens Dropbox i en mapp som heter Attachments.
  • En ny spännande tjänst, Wappwolf, ger ännu fler möjligheter. Än så länge är det kanske överkurs, men för den som vill experimentera lite ger den bland mycket annat möjlighet att automatiskt mejla filer till olika elever, ladda upp filer från Dropbox direkt till Google Dokument eller direkt göra om textfilen till pdf-fil. Fantastiskt om det fungerar utan problem! Så här långt har den hållit vad den lovat när jag testat den även om det tar några minuter för filerna att verkligen gå iväg med ett mejl eller laddas upp på Google Dokument.
  • Det finns en del saker som är viktiga att tänka på när man laddar upp (och laddar ner) dokument från Google Dokument. När man laddar upp dokument som elever sedan ska ladda ner har det visat sig bättre att inte välja att konvertera dem till Googles format utan välja att behålla dem som t ex word-dokument. Det kan också vara så att en del dokument ser konstiga ut på nätet, men sedan tar tillbaka sin rätta formatering när de laddas ner. En del funktioner (t ex färdiga länkar i Word) fungerar också bättre tillsammans med nyare versioner av Officeprogrammen, vilket ju eleverna har på sina datorer.
  • Två bra saker att känna till är dels hur man kan associera en fil med olika program, dvs välja vilket program som startar när man dubbelklickar på ikonen för filen och dels det faktum att man helt kan stänga av internet med hjälp av en omställare på högra sidan av elevernas datorer. Praktiskt vid t ex. prov.
  • Vill du göra ett enkelt quiz på nätet? Använd Quizlet, som är en enkel gratistjänst. Vill du se ett exempel kan du gå till bloggen SO Loves IT!
  • Till sist måste man ju bara testa TodaysMeet någon gång. Det är ett enkelt och roligt sätt att få feedback och en bra diskussion i klassen. Förhoppningsvis öppnar det upp för elever som annars inte vågar säga vad de tycker och tänker.
Då är det bara att sätta igång att pröva på! /Hans

Published in Tips