Avsnitt 383 – Jobba med film

I det 383:e avsnittet byter de båda pedagogerna perspektiv från förra veckan. Då handlade det om att titta på film nu ligger fokus på att skapa och jobba med film i klassrummet. Men först ställer de sig själva ett par frågor. Går det att fixa det som är trasigt med sociala medier? Vad är desinformation egentligen? Kan man göra en policy med ChatGPT? Måste man läsa hela boken? Duckar lärare för känsliga ämnen? Som vanligt utlovas inga tydliga svar. Förutom dessa frågor hinner de även gå igenom den årliga listan över de 100 bästa digitala verktygen för inlärning. När det sen kommer till filmen pratas det om film i läroplanen, elevfilmer, film som bedömning, flippad film och givetvis lite tips på lämpliga filmskaparverktyg. Även denna vecka blir det ett samtal om skola, digitalisering och lite annat. 

Länklista #383

Går det att fixa det som är trasigt med sociala medier?

Lura fuskdetektorer med AI

Måste vi läsa hela boken?

Duckar vi för känsliga ämnen?

Film i lärandet

Google Vids

Youtube och AI = shorts

Mootion

Viggle

EDUAI.SE

Top 100 Tools for Learning 2004

Analys av listan