Avsnitt 418 – Rapportbonanza

Hans och Patrik dyker ner i en flod av rapporter och trender som formar både skola och arbetsliv. Det blir en syntes av TALIS 2024, Svenskarna och internet 2025 och Worlds at Work Report – med fokus på tre stora utmaningar: teknikens acceleration, arbetsmarknadens omvandling och skolans roll. De diskuterar hur AI förändrar lärande och arbete, från generativ AI som används av över en miljard människor varje månad till riskerna med deepfakes och datadrivna skolor. Frågan är: Är AI ett verktyg för lärande eller en genväg som försvagar kunskap? Och hur kan skolan bli en plats där man lär sig att ifrågasätta tekniken?
Rapportbonanzan tar också upp arbetslivets oro – 65 % av anställda globalt är rädda för att förlora jobbet, medan 84 % av cheferna kämpar med kompetensbrist. Vilka färdigheter blir avgörande? Anpassningsförmåga, samarbete, digital förståelse och kreativ problemlösning toppar listan. Slutligen: läraryrket i förändring. TALIS visar att 1 av 3 lärare redan använder AI, men hur mycket teknik klarar yrket innan det blir ohållbart? Och hur kan AI bli en partner, inte en konkurrent? Även denna vecka är det mesta sig likt då samtalet kretsar kring skola, digitalisering och lite annat.

Länklista #418

Wiki-trender

Flickors resultat sjunker

Microsoft uppdaterar AI

Facebook föreslår men litar vi på Meta?

Metas särkerhetstänk

PaintMyMap

EduGems

Nortebook LM – Videoverktyget blir bara bättre

Wayward (Netflix)